Z dniem 01 czerwca 2025 weszła w życie ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium RP (Dz.U. z 2025 poz. 621)
Ustawa wprowadza :
1. Obowiązkową pełną elektronizację postępowań w sprawach zezwoleń na pracę i oświadczeń o powierzeniu pracy cudzoziemcowi.
2. Pełną elektronizację postępowań również w postępowaniu odwoławczym.
3. Zakładanie indywidualnych kont elektronicznych dla cudzoziemca rejestrującego się w urzędzie.
4. Obowiązek przekazywania umów zawartych z cudzoziemcem do który wydał zezwolenie lub oświadczenie poprzez system teleinformatyczny.
5. Powiadamianie organu, który wydał dokument o podjęciu, niepodjęciu lub zakończeniu pracy przez cudzoziemca.
To oznacza, że od 1 czerwca 2025 r. obowiązkowa jest pełna elektronizacja postępowań w sprawach zezwoleń na pracę i oświadczeń o powierzeniu pracy cudzoziemcowi.
Pracodawcy wszystkie wnioski muszą składać za pomocą systemu teleinformatycznego praca.gov.pl, poprzez konto założone w systemie.
W czerwcu br. nie będzie możliwości wprowadzenia do systemu funkcjonalności umożliwiającej przekazywanie kopii umowy zawartej z cudzoziemcem .
Planowane jest że, funkcjonalność ta zostanie uruchomiona od:
- 1 lipca br. - dla postepowań, w których wydane było zezwolenie na pracę sezonową i wpis oświadczenia do ewidencji oświadczeń
- 1 sierpnia br. – dla postepowań, w których wydane było zezwolenie na pracę
W okresie odpowiednio do dnia 1 lipca br. oraz 1 sierpnia br. z uwagi na brak rozwiązań technicznych - pracodawcy nie będą mieli obowiązku przekazywania kopii umowy zawartej z cudzoziemcem do organu, który wydał zezwolenie lub dokonał wpisu oświadczenia do ewidencji. Nie będą również ponosić negatywnych konsekwencji niewypełnienia obowiązku wynikającego z ustawy.
Przepisy te mają odpowiednio zastosowanie do wniosków o zezwolenia na pracę i zezwolenia na pracę sezonową oraz wpis oświadczenia o powierzeniu pracy składanych po 31 maja br.
Wnioski złożone przed dniem 1 czerwca br. rozpatrywane będą na podstawie przepisów ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy i mogą być złożone w papierze i elektronicznie.
Dodatkowo przy wydawaniu zezwoleń na pracę przez wojewodę, zniesiono obowiązek załączania informacji starosty.
Zamiast tego na podstawie art. 31 ust. 4 ww. ustawy Starosta, na uzasadniony wniosek dyrektora powiatowego urzędu pracy, po uzyskaniu pozytywnej opinii powiatowej rady rynku pracy, może określić listę zawodów, w stosunku do których odmawia się wydania zezwolenia na pracę cudzoziemca ze względu na trudną sytuację na lokalnym rynku pracy, uzasadniającą ograniczenie możliwości podjęcia pracy przez cudzoziemców na terenie powiatu.